Roadster od Tesly je první auto ve vesmíru. To je úžasná propagační akce a podle médiálního obrazu by se mohlo zdát, že TESLA předběhla ostatní automobilky a je otázkou času kdy převálcuje a změní celý trh s automobily. Co když je, ale skutečnost jiná?

Na ekonomických i výrobních výkonech výrobce automobilů TESLA je vidět, že se jedná, moderně řečeno, o marketingově orientovanou firmu. Mají propracovanou a atraktivní komunikaci s akcionáři a s novými investory. Podobně příjemnou a atraktivní komunikaci mají i s medii při vytváření dojmu úžasného řešení, vždyť sportovní auto neposílá do vesmíru nikdo jiný. Ekonomický výsledek je, ale stále stejný - ztráta a pozdní dodávky objednaných vozů. Přitom TESLA vyrobí za rok s velkou PR pompou tolik aut, co ŠKODA - Auto za stejné období v jedné modelové řadě.

V dnešní době, kdy se v článcích a barevných presentacích hovoří o Průmyslu 4.0, tak platí, že pokud máte peníze nebo je seženete od investorů, tak můžete relativně rychle navrhnout nový osobní automobil, dodávku nebo kamion. V případě elektromobilů navíc můžete vynechat spalovací motor a převodovku. Základní zkušenosti jsou snadno, relativně snadno dostupné nebo je možné přeplatit a přetáhnout důležité lidi od konkurence. Podobně je možné oslovit dodavatele jednotlivých dílů a skupin. Oni sami pak přichází s návrhy. Jenže atraktivní design, moderní konstrukce bez vazeb na minulost a propracovaná komunikace s médii ziskovost automobilce, ani jinému výrobci nezaručí.

Na porovnání přístupu automobilky TESLA a "zavedených" výrobců je vidět rozdílný přístup borců na marketing na jedné straně a odborníků na přípravu a realizaci výroby na straně druhé. Ve výrobě prostě přístup ve stylu Ctrl+C Ctrl+V nefunguje. V každé fabrice jsou tisíce detailů, které není možné jednoduše okopírovat a přenést jinam. Automobilky jako jsou VW, BMW se zamýšlejí a plánují design a výrobu jednotlivých modelů na mnoho let dopředu. Rozhodně v jejich případě nejde pouze o líbivý design, ale i o zavedení nových postupů a technologií do sériové výroby a to vše při zajištění efektivity výroby.

V roce 1993 jsem měl možnost poznat projekt CHICO vyvíjený společností Volkswagen, což byl hybrid nebo elektromobil. V tomto projektu bylo využito mnoho nových a zajímavých postupů a řešení. Na svoji dobu mělo VW CHICO i zajímavý design. K realizaci nakonec nedošlo. Důvod byl jednoduchý, trh a především zákazníci nebyli před 25 lety ještě připraveni na elektromobily. VW CHICO byl zajímavý prototyp, ale před 25 lety by se jednalo o ztrátový projekt.

Překážek, které stojí v cestě výrobě a masivnímu rozšíření elektromobilů je mnohem víc, než pouze zájem zákazníků. Je třeba změnit a rozšířit vzdělání konstruktérů a lidí ve výrobě v oblasti elektro, vyřešit snadné dobíjení a dojezd, servis a takové vážné věci jako je hašení a vyprošťování osob z havarovaného elektromobilu, který je stále pod napětím.

TESLA vyrábí hezká auta, ale to je pro dosažení ziskovosti a vytváření finančních zdrojů pro další rozvoj málo. Marketing a propracovaný PR může firmě zajistit finanční zdroje od nových investorů, ale nikoliv do nekonečna. Vtípek v podobě prohlášení Elona Muska o tom, že připravovaný tahač TESLA Semi bude mít čelní sklo, které vydrží atomový výbuch, tak tento vtip byl opravdu povedený a ukazuje jak zakladatel TESLY šikovně pracuje s naivními uživateli a novináři. Ovšem přijde den kdy investoři budou chtít inkasovat zisky a kdy zákazníci budou chtít nové auto v rozumné době od objednávky. Dalším pro TESLU rizikovým faktorem je klesající cena baterii, jejich narůstající kapacita a dojezd elektromobilů. Pak může automobilku TESLA potkat podobný osud jako průkopníka internetového bankovnictví v ČR, eBanku (Expandia). eBanka byla moderní, měla úžasné řešení, ale když klasické banky zvládly oblast internetového bankovnictví, tak eBanka ztratila svoji hlavní výhodu. Po čase jí koupila Raiffeisenbank a dnes značka eBanka již neexistuje.

Zavedené automobilky připravují na roky 2019 a 2020 velký nástup elektromobilů. Klesá cena baterií pro elektromobily, naopak stoupá jejich kapacita a s tím spojený dojezd. V ten okamžik se bude rozhodovat jestli si TESLA uhájí svojí nezávislost a nabídne něco navíc proti ostatním automobilkám. Druhou možností je, že po skutečně velkém rozjezdu elektromobilů automobilka TESLA zapadne jako mnoho jiných výrobců, kteří ve své době vyráběli moderní a zajímavé automobily, ale nedokázali vyrábět efektivně.